U – Pomocy, układ elektroniczny nie działa

Skończyłeś obsadzanie i lutowanie elementów. Czas na podłączenie zasilania i uruchomienie urządzenia. Czujesz ekscytacje, radość, masz plany na wykorzystanie zestawu albo chcesz się nim zwyczajnie pochwalić. I… nie działa.
Myślisz co teraz? Co zrobiłeś źle? I najczęściej padające stwierdzenie – na pewno zestaw jest zepsuty!

Układ elektroniczny nie działa – co teraz?

Najpierw trzy razy wdech i wydech. A teraz po kolei, punkt po punkcie przejdź przez wszystkie kroki opisane poniżej. Tylko nie mów: O, to na pewno nie o to chodzi. Wszystko zrobiłem dobrze. Sprawdź! I pamiętaj, nie myli się ten, kto nic nie robi.

Krok 1. Czy wszystkie elementy są umieszczone zgodnie z instrukcją i oznakowaniem oraz polaryzacją „+” i „-„.
Krok 2. Czy wszystkie elementy są przylutowane i czy są dobrze przylutowane. Sprawdź czy nie ma tzw. zimnych lutów.

Zimne luty – powstają w wyniku zbyt niskiej temperatury lutowania lub zbyt krótkiego grzania. Nie dochodzi wówczas do prawidłowego połączenia powierzchni lutowanych. Zimne luty mogą powstać również w wyniku przegrzania spoiwa i wypalenia topnika, co może utrudnić połączenie powierzchni lutowanych.

zimne luty elektronika - układ nie działa - neplus
Krok 3. Czy nie są popękane ścieżki lub nie odpadły punkty lutownicze podczas lutowania. Pęknięcia najlepiej sprawdzić omomierzem lub testerem przejść z brzęczykiem, gdyż gołym okiem może być ich nie widać. Często powstają zaraz przy punktach lutowniczych.

brak punktu lutowniczego - układ nie działa - neplus
odpadł punkt lutowniczy
pęknięta ścieżka - układ nie działa - neplus
pęknięta fabrycznie ścieżka

Krok 4. Czy nie ma zwarć tam, gdzie ich nie powinno być. To również najlepiej zrobić miernikiem, gdyż jak w przypadku pęknięć, może ich nie być widać.

zwarcie - układ nie działa - neplus
Krok 5. Czy elementy nie są uszkodzone mechanicznie (wgniecione, nadkruszone, popękane itp.).
Krok 6. Czy dobrze podłączyłeś zasilanie i czy jest ono właściwe.

Wszystko sprawdziłeś? Podłącz zasilanie jeszcze raz. I co? Działa?
No to możesz być z siebie dumny 🙂

Nie działa? Pisz do serwisu! W przypadku naszych zestawów – serwis@neplus.pl.

Sławek

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *